tirsdag den 5. juli 2011

Point til kommunen

Det er så dejligt at blive glædeligt overrasket. Især efter et år med skuffede forventninger og børne- jonglering.
Efter klagenævnets afgørelse har kommunen ikke bare sendt et brev om, at de har modtaget vores sag og vil kontakte os i løbet af 10 arbejdsdage - jeg er også netop blevet ringet op af en flink kvinde fra specialområdet i BUF, der blot ville berolige mig og fortælle, at Alfred får en specialplads. Der var selvfølgelig også ferie på skolerne, så der kunne ikke sættes navn på endnu, men hun ville høre til mine ønsker. Og de er jo ret klare - Skole i Peder Vedels gade eller Frejaskolen. Vi har også hørt gode ting om Charlottegården, som også har greb om ADHD, men det er Asperger- siden som fylder mest, så tænk.... Tænk hvis jeg en dag kan skrive, at Alfred har fået plads et af de steder. Og hvis det er SPV, så kan vi selv følge ham i skole. Jamen altså! Hvilken luksus!

Og selvom jeg ikke er blevet klogere på, hvor han skal have første skoledag efter sommerferien, så er jeg gladere. For sådan et opkald - og en forsikring om, at vi roligt kan holde ferie og vil få et optagebrev fra en skole før ferien er slut - det er så lille en ting. Vi talte måske fem minutter. Men nu ved jeg, hvem der hjælper os. Og det er en stor ting.

7 kommentarer:

  1. tillid er godt og tryghed er ligeså godt :o)

    SvarSlet
  2. Kære søde Kathy,
    Sikke en fantastisk nyhed. DET ER STORT!
    Jeg håber, det bedste. Ja, PVG ville da være oplagt.
    Knus Birgitte

    SvarSlet
  3. Hej Katrine

    Nu ved jeg ikke hvor meget indflydelse I har på, hvilken skole Alfred kommer til at skulle starte i. Men hvis jeg var jer ville jeg klart fortrække SPV og især Frejaskolen frem for Skolen i Charlottegården. Kender personligt to velbegavede børn med ADHD der har gået på Skolen i Charlottegården, hvor de på ingen måde trivsede, og ikke var glade for at gå. Som den ene sagde " det er ren opbevaring at gå på den skole". Jeg ved også at mange af de børn der går på den skole udover ADHD ofte har begavelsesmæssige handicaps og svære indlærings vanskeligheder. Jeg har nemlig indtrykket af, at Alfred virkelig er en kvik dreng, så det er jo vigtigt at han også bliver udfordreret intelektuelt. Mener heller ikke at det er muligt at tage folkeskolens afgangs eksame på Skolen i Charlottegården, hvilket jeg posetivt ved at man kan på Frejaskolen. Jeg kender ikke noget til SPV, så den kan jeg ikke udtale mig om. Men iforhold til, hvis I stod i valget imellem skolen i Charlottegården og Frejaskolen, ville jeg personligt klart fortrække Frejaskolen. Du er velkommen til spørge mig om mere omkring skolerne eller andet, hvis det er :)

    Ps. Undskyld stave fejl, men skriver dette fra min IPhone, så der kommer nemt et par taste fejl.

    SvarSlet
  4. Hej - og tak for din kommentar. Vi foretrækker også helt klart Skolen i Peder Vedel gade eller Frejaskolen, da det umiddelbart er Alfreds asperger syndrom, der skal arbejdes med. Og han er meget kvik, så vi glæder os også til, at han får lyst til at lære en masse.
    Mht. Charlottegården så har vi ikke selv besøgt stedet, men kun hørt positivt om det.
    Hvordan er dit kendskab til autisme/aspergers ellers? Og kender vi hinanden? Der står kun Anonym ved kommentaren.
    Mange hilsner Kathrine

    SvarSlet
  5. Hej igen

    Nej, jeg tror ikke vi kender hinanden. Jeg har selv to børn med ADHD og den yngste også med GUA. Vi bor på Østerbro. Vores yngste søn på 10 år går på Kasperskolen i Ballerup efter, at have gået 3 år i den alm. folkeskole, hvor det især tilsidst gik galt. Vores ældste pige på 16 år har fra 4-7 kl. gået på Skolen i Charlottegården, hvor hun på ingen måde var glad for at gå. Hun fik absolut ingen faglige udfordringer og lærte stor set intet af, at gå der. Hun mistede også sit selvværd af at gå der, og det er først her det seneste år det er kommet nogenlunde igen. Hun følte sig sat tilbage til, og sat i bos med mange af de meget dårligt fungerende børn der går der. Ja, sorry, det lyder måske lidt hårdt. Vores datter gik i klasse med 6 meget urolige og fagligt meget dårligt fungerende børn. Lærenerne og pædagogerne så også kun hendes svagheder, og kiggede slet ikke på vores datters mange styrkesider. Vores datter har så her i 8. og 9. klasse været enkeltinternet i en helt normal folkeskole klasse, med 14 støttetimer ugentligt. Man må egenligt sige at de sidste to år, er gået over alt forventning. Hun afsluttede bla. folkeskolens afgangs prøve med flere 10 og 12- taller. Hun har også ikke mindst fået en masse gode venner fra den klasse, som accepter hende som den hun er. Næste år skal hun starte på en efterskole og tage 10. klasse der. Så det er vi meget spændt på.

    Mange hilsner Rikke :)

    SvarSlet
  6. Ups. glemte lige at fortælle om mit kendskab til Frejaskolen. Min gode veninde har en søn på nu 18 år, med Asperger syndrom, som har gået der fra 5-10 kl. han går nu i gymnasiet. De har været meget glade årene på Frejaskolen, min venindes søn gik fra at være en meget ulykkelig, usikker og angst dreng med intet selvværd, som stort set intet havde lært hele sin skoletid. Til at blive en selvstændig og glad ung mand, som havde en masse mod på nye udfordringer.

    SvarSlet
  7. Kære Rikke :)
    Ja, det lyder virkelig som om din datter har haft en rlig tid på Charlottegården. Man ønsker jo mere end noget andet at ens barn skal trives og ses - og at der ikke mindst skal arbejdes med styrkerne i stedet for fokuseres på svaghederne.
    Det er rart at høre om de gode ting ved Frejaskolen. Da vi besøgte stedet i efterråret kunne vi også fornemme den gode stemning og professionelle tilgang. Vores mavefornemmelse var god - og sådan var det også på SPV.
    Men igen er det virkelig afgørende hvilken gruppe børn der sættes sammen - og at kemien mellem elever og lærere er rigtig.
    Pyh - sikke en omgang det blev til - men jeg blev så glad fin kommentar.
    Kh Kathrine

    SvarSlet

Vi bliver glade for hver en kommentar og hilsen - tak fordi du læser med!