fredag den 27. maj 2011

Og det skal fejres?

Det var noget af en mærkedag i går. Både glædelig og lidt sørgelig på samme tid. Men det glædelige var, at Alfred havde haft en hel dag i skolen uden at slå nogen. Én hel dag uden at slå. Jeg lader det lige stå et øjeblik.
For selvom jeg er mere end glad for, at Alfred havde en dag uden at slå hverken klassekammerater eller lærere, så synes jeg det er sørgeligt at det er et succeskriterie. At have en dag uden at slå. For sådan synes jeg faktisk at alle hans dage skal være. For Alfred slår, fordi han ikke trives. Fordi han føler sig trængt og presset. Så ja - det er dejligt at han har haft en dag uden at slå. Og han belønnes af Mikkel i eftermiddag med is og to nye Gormitier, men come on - er barren ikke sat lavt for børnetrivsel, når en dag uden at slå er en mærkedag?

3 kommentarer:

  1. Det er bestemt en mærkedag. Det kan være at det var den aller-første dag i en lang række af dage som vil gå bedre end før. On and of. Det er måske et tegn på at han er ved at blive mere rummelig. Jeg blev glad da jeg læste det. Jeg synes at det er en rigtig god dag.

    Vi havde selv en mærkedag da min dreng var sit allerbedste selv da han havde en prøveskoledag på sin kommende skole. YES. Jeg har stadig armene hængende højt oppe over hovedet. Helt svimmel af lykke - og tvivl: tør jeg mon tro på at det bliver ved?!
    Nu ved jeg i hvert fald at det godt kan ske. Så en læringsproces er i gang i drengens hoved. Sikkert 2 skridt frem og 1 tilbage.

    Men fremad går det. Både hos os og hos Jer.

    Juhu !

    SvarSlet
  2. Faldt over din blog, da jeg søgte på Aspergers. Har nemlig en drang på snart 5 år, som børnehaven mener sandsynligvis har en autismespektreforstyrrelse. Og kender desværre alt for godt til, at en dag uden der er blevet slået eller bidt, er en mærkedag. Og er meget bekymret for skolestart næste år, for uanset hvad han har, så er fakta jo, at han ikke fungerer særlig godt socialt. Og synes, det lyder skræmmende, at det skal være så svært at få et passende tilbud.

    SvarSlet
  3. @x@mor - det er så dejligt når det går godt, og man skal bare nyde det i fuldeste drag. For selvom der er svære øjeblikke, så går det også frem. Jeg er meget glad på jeres vegne.

    @anonym - lad dig ikke skræmme, det skal nok gå. Og hvis du har nogen spørgsmål er du velkommen til at skrive til mig kathrinefg@gmail.com
    Vi har været glade for Alfreds udredning og diagnoser - det har givet forståelse og værktøjer, så vi trods alt kan give Alfred en bedre hverdag end hvis vi ikke vidste han var autist.
    Kh Kathrine

    SvarSlet

Vi bliver glade for hver en kommentar og hilsen - tak fordi du læser med!