onsdag den 2. februar 2011

Fuck, fise-kat og noget om vulkaner

Glad og stolt
Der blev danset på vulkaner derhjemme i går. Eller rettere talt om vulkaner. For Alfred har set Store Nørd, hvor de lavede vulkaner, og det skal vi også lave i sommerhuset i vinterferien. Med bagepulver og eddike - og rød farve. Det bliver sejt!
Så efter aftensmaden fik jeg Alfred (som ellers ikke er meget for at tegne) til at lave en tegning af den vulkan vi skal lave. Det gik fint og hurtigt - med glæde. Og han lavede også en tegning sammen med August.
Men da der skulle tages foto af begge drenge med tegningerne, gik det galt. August havde vendt sin tegning en halv omgang forkert, og så resulterede det promte i et kæmpe gok i nøden fra Alfred, som også ville sparke ham, men jeg fik afværget.
Og her plejer det hele så at gå i hårdknude. Men jeg blev faktisk lidt klogere. For efter at have trøstet August, som efterfølgende vendte tegningen og fik taget sit billede (se nedenfor), så kaldte Alfred på mig 'til en snak om hvad der var sket', som han selv sagde.
Jeg fik ham til at fortælle hvad der var sket. De havde tegnet. De skulle stille sig op til fotografering. Og så vendte August ikke tegningen rigtigt med det samme. At August efterfølgende vendte den 'rigtigt' var lige meget, forklarede Alfred. Derfor var han blevet sur. Og havde slået.
Jeg spurgte om han kunne gøre noget andet end at slå, når han blev sur. Måske sige et ord?
"Fuck?" foreslog Alfred, da jeg sagde, at det godt måtte være et bandeord. Øhm... aj, det var måske lige stærkt nok, fik jeg forklaret. Han kunne måske selv finde på et ord?
"Fise-kat!" sagde han så. Og så måtte jeg jo slå til. Så vi aftalte at han kunne prøve at sige det ord, næste gang han fik lyst til at slå.
Jeg roste ham meget - dels for tegningen, som vi hængte op - og dels for at være så god til at forklare mig, hvordan han havde det og hvorfor han slog. Selvom han er langt fra topform for tiden, så har han heldigvis stadig disse øjeblikke, hvor han giver mig en god indsigt i, hvordan det er at være Alfred.

Mellemfornøjet er vist den rette betegnelse. Eller sur smiley?
 Dagen endte godt. Som den slags skal. Hver dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vi bliver glade for hver en kommentar og hilsen - tak fordi du læser med!