torsdag den 8. april 2010

Hvad skodamen ikke vidste om foer og hovedpine

Når man har autisme og især Aspergers Syndrom kan man også have forskellige former for sanseforstyrrelser. Det kan være tøj, som 'føles forkert', farver som generer - eller som Alfred er begyndt at vise tegn på - ord, som han ikke kan lide.

For et par uger siden stod jeg i bryggerset og gjorde hans jakke klar. Alfred spurgte, hvad jeg lavede og jeg svarede - helt almindeligt - at jeg lige skulle "lyne foer i hans jakke".
Så råbte han meget højt. Som i meget, meget højt. Ååååaaaaaaaaaah!
Og nu er jeg jo ret vant til den slags udbrud, men det her var lidt anderledes, så jeg spurgte, hvad der var i vejen.
Drengen svarede - meget vredt, at han altså ikke kunne lide det ord.
Hvilket ord? spurgte jeg forsigtigt. Og igen kom det meget vredt - foer! Du skal ikke sige det ord!

Og så er foer jo heldigvis ikke et ord man slynger om sig som "vand", "tak" eller "hej" - og godt det er forår, men nu var foer åbenbart blacklisted. Så det holdt jeg mig fra.

Men så var vi jo forbi Englebasserne på Amagerbrogade for at finde et par meget fine (og svinedyre) Angulus sko til Alfreds delikate fusser.
Efter at have ventet meget længe - for børnepengene er lige om hjørnet sammen med solen - var det endelig vores tur. Jeg havde udset mig et par og Alfred er en knag at købe sko til. Han fik målt fødderne (str. 28 - er det ikke lidt lidt?) og damen fandt et par han kunne prøve.
"Perfekt!" udbryder knægten, da han har fået skoen på.
Han prøver også den anden - og udbryder igen:
"Perfekt!"
Jeg så lige mit snit til at få ham i et par gummistøvler også og da han har prøvet dem (og naturligvis med et højt "Perfekt!") formaster den stakkels dame sig til at komme med en kommentar om, at "der nok også har været fin plads til hans fødder i vinterstøvlerne, for der er jo også foer i..."
Og hun siger det ikke til Alfred. Vi står sådan voksent og snakker hen over hovedet på drengen med fødderne. Men så udbryder Alfred irriteret, men behersket, mens han ser op på hende med sit søde lille "jeg-har-leget-ude-hele-dagen fjæs:

"Jeg kan altså ikke lidt det ord - foer! Det giver mig lige som (og så viser han sådan lidt krims-krams med hænderne) hovedpine"

Det tror jeg aldrig skodamen i Englebasserne har hørt før. Hun så ret forvirret ud. Jeg gav hende "standard-forklaringen" med den nye tilbygning:
"Ja, Alfred har Aspergers som er en slags autisme. Han har bl.a. nogle sanseforstyrrelser, som gør, at der er ord, han ikke kan tåle. Foer er et af dem. Så det siger vi ikke mere hjemme hos os. Vi kalder det "det dér nede i støvlerne"."

Så betalte vi for sko og støvler og gik hen til Paradis, hvor den tålmodige og selvbevidste lille gut fik en kugle is, som jeg i et øjebliks svaghed havde lovet ham for at få ham til at blive i skobutikken. Og så roste jeg ham for at være så god til at forklare, hvad han kan lide (chokoladeis) og ikke kan lide (foer - men sig det ikke højt!).

3 kommentarer:

  1. Selvom jeg oplever børn med sanseforstyrrelser dagligt, så skær det i mig, når du beskriver, hvor svært det er for Alfred. Puha!
    SUPER flot, han kan udtrykke det så fint.
    Kh. Birgitte og go' weekend til jer alle.

    SvarSlet
  2. Og om 28 er lidt, det ved jeg ikke. Bare det passer til resten af kroppen. Tumelo bruger 33-34, og det ser nogen gange ud som om skoene kommer dansene med ham og ikke omvendt.

    SvarSlet
  3. jeg kender godt det med sanseforstyrende ord. Min kone har det sådan (om hun har auisme vides ikke, men vores søn har autisme), og når man ved det, er det lidt morsomt (det gælder kun nogle få ord)

    SvarSlet

Vi bliver glade for hver en kommentar og hilsen - tak fordi du læser med!